1917-2017:

honderd jaar grondgebonden

luchtverdediging

Inleiding
Het jaar 1917 is het geboortejaar van de luchtdoel-artillerie in de Nederlandse Krijgsmacht. Tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) was Nederland neutraal. Wij waren geen partij in de oorlog tussen Duitsland en de Geallieerden (Groot-Brittannië, Frankrijk en de Verenigde Staten).
Toch verschenen er, al dan niet per ongeluk, vliegtuigen van de strijdende partijen boven ons land. Het leger was gemobiliseerd, maar had geen middelen om deze indringers te bestrijden. De Vesting- en Veld-artillerie konden alleen horizontaal gronddoelen beschieten. Daarom werden er constructies ontwikkeld om met mitrailleurs en lichte kanonnen verticaal luchtdoelen te raken.
Deze activiteiten leidde tot het oprichten van de eerste eenheid Luchtdoel-artillerie uit het 2e Regiment Vesting-artillerie.

De Vraag
In mei 2015 krijg ik van kolonel P.M.A.G.M. Gielen, commandant van het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC), de vraag of ik een kunstwerk wil maken waarin 100 jaar ontwikkeling van de luchtverdediging verbeeld wordt. Het moet beginnen met de “groene” luchtafweer, vervolgens de “blauwe” geleide wapens en het samengaan van deze twee onderdelen tot de huidige “paarse” organisatie.
Het werk moet aan de wand komen van de entreehal in het hoofdgebouw van het DGLC op de Luitenant-generaal Bestkazerne bij Venray. Op de wand is een vlak van 4 meter hoog en 5,4 meter breed beschikbaar.


Montage van frame en doek (2,4 x 4,8 meter) aan de wand van de entreehal in het hoofdgebouw van het DGLC op de Luitenant-generaal Bestkazerne, uitgevoerd door Hypsos/Soesterberg.

 

Het Idee
Bij het ontleden van de vraag kom ik op het idee van drie horizontale beeldverhaallijnen over drie verticale tijdvakken, zoals rechts schematisch is weergegeven.
Onderstaande schets is de eerste uitwerking van dit schema. Een compositie in de hoogte/breedte verhouding 1: 2, die uiteindelijk de afmetingen van 2,4 meter bij 4,8 meter zal krijgen.

 

 

De Uitwerking
De eerste stap in de uitwerking is het maken van een serie potloodschetsen op basis van foto’s. Met passen en meten ontstaat dan de onderstaande compositie.

Bij nader inzien vind ik dat dit beeldverhaal teveel “ijzer” toont en te weinig “mensen”, die bovendien verspreid door het geheel staan. Daarom komt er een vierde horizontale “mensenlijn” die letterlijk en figuurlijk de basis van het verhaal vormen.

De compositie van de losse illustraties met achtergrond decor is een CorelDRAW-bestand dat omgezet wordt naar een pdf-bestand voor het printen op een speciaal elastisch doek. In de zoom van het doek is een pees geconfectioneerd waarmee het wordt opgespannen in een aluminium frame van 2,4 x 4,8 meter.


Van september 2015 tot eind maart 2016 heb ik aan dit project gewerkt en op
3 juni 2016 is het onthuld. Titel: “Compositie GLV-100”.


Van foto via schets naar “klare-lijn” illustratie, met potlood, pen en computermuis!
De totale compositie bestaat uit 50 verschillende illustraties. De potloodschetsen worden overgetrokken met pen, gewoon handwerk. Daarna gaat het digitaal verder.


(1) 
   
 
(2)
   
 
(3)
   
 
(4)
   

(1): Foto’s uit historische archieven en eigen opnamen.

(2): Potloodschetsen van de foto’s met toevoegen of weglaten van details.

(3): Overtrekken met inktpen, ROTRING Rapidograph, 0,5 mm

(4): Scannen van de pentekening en deze digitaal overtrekken met CorelTRACE en inkleuren in CorelDRAW.



Close up op de drie tijdvakken


 


 


 

TIP Tempelman Illustratieve Produkties - Bevrijderslaantje 20 - 7551KT Hengelo - Nederland - Tel: 074 - 242 77 99 - E-mail: info@lextempelman.nl